سولجر چیست؟
  • سولجر قالب بندی چیست؟
  • سولجر یعنی چه؟ معنی آن چیست؟
  • نقش سولجر در قالب بندی چیست؟
  • سولجر در ساختمان چه کاربردی دارد و نحوه بستن آن چگونه است؟

موارد بالا بیشترین سوالاتی که کاربران در این رابطه دارند. در این مقاله به تمامی سوالات بالا پاسخ خواهیم داد.
 

سولجر چیست؟

سولجر به انگلیسی Soldier در لغت به معنای سرباز (سربازی کردن) است. به طور کلی در قالب بندی به معنای سازه نگهبان می باشد. در سازه های بلند و همچنین دیوار های ضخیم که فشار جانبی بتن به قالب های بسته شده زیاد است، برای کنترل و مهار فشار وارد شده از سمت بتن از ابزاری به عنوان پشت بند عمودی استفاده می کنند که سولجر نامیده می شود. 

سولجر در قالب بندی دیوارها به عنوان پشت بند عمودی و در کفراژ بندی تیر و دال به عنوان عضو باربر مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه فشار وارد شده از سمت بتن را از لحاظ هیدرواستاتیکی تحمل می کند.

سولجرچیست؟ | معنی سولجر قالب بندی

مزیت استفاده از سولجر قالب بتن

استفاده از سولجر در اجرا و عملیات بتن ریزی بعضی از پروژه ها ضروری است اما استفاده از آن در پروژه های دیگر نیز مزیت می باشد، که به شرح چند مورد میپردازیم.

  • مهار فشار جانبی بتن
  • صرفه جویی در زمان با باز و بسته نکردن قالب ها
  • کم شدن استهلاک و افزایش طول عمر تجهیزات
  • سطح بتن صاف و یکدست در سازه خروجی
  • ایمنی اجرا در ارتفاع
  • استحکام بیشتر سازه

سولجر علاوه بر اینکه فشار جانبی به قالب بتن را مهار می کند چون با لوله، بولت عصایی، مهره خروسکی و واشر کاس به قالب ها متصل می شوند، (در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد) می توان بعد از اتمام بتن ریزی قالب ها را باز نکرد و برای پروژه های مختلف با جرثقیل حمل و استفاده کرد. 

این روش در زمان قالب بند و پیمانکار صرفه جویی کرده و همچنین استهلاک تجهیزات کم شده و طول عمر تجهیزات زیاد می شود. از مزیت های دیگر می توان به سطح صاف و یک دست بتن خروجی ، ایمنی اجرا در ارتفاع و استحکام بیشتر سازه اشاره کرد.

 

استفاده از سولجر در کجا ضروری است؟

امروزه سولجر قالب بندی یکی از مهم ترین ابزار در ساختمان سازی است. در حال حاضر ساخت و ساز ساختمان های مرتفع به دلیل افزایش جمعیت و قیمت زمین رو به افزایش است. در ساخت سازه های بلند و مواردی که عرض بتن بیش تر از ۲۰ سانتی متر باشد، برای استحکام و استواری بیشتر ساز باید از آن استفاده کرد. 

همان گونه که نگه داشتن قالب ها در کنار هم مستلزم استفاده از پین گوه است و همچنین برای نگهداری قالب سقف از جک سقفی استفاده می شود ، استفاده از سولجر قالب بتن در بتن ریزی های حجم بالا و دیوار های مرتفع امری ضروری است. در بتن ریزی پل ها و تونل ها نیز به عنوان پشتیبان قالب ها استفاده می شود.

 

استفاده از سولجر در سازه های مرتفع

تولید و ساخت

در تولید سولجر از ورق فولادی St-37 با ضخامت ۳ میلی متر استفاده می شود. ورق ها به صورت ناودانی دوبل شده و با جوش به یکدیگر متصل می شوند. این محصول در ۵ سایز  1 الی ۳ متری تولید می شود. طول و عرض آن ۱۵ سانتی متر است. این محصول به صورت کیلوئی به فروش میرسد، برای مشاهده وزن سولجر کلیک نمایید. جهت خرید و مشاهده قیمت سولجر قالب بندی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

وزن سولجر قالب بندی

ارتفاعوزن (kg)
۱ متری۱۶
۱.۵ متری۲۲
۲ متری۲۸
۲.۵ متری۳۵
۳ متری۴۳
وزن محصولات تقریبی است

 

نحوه بستن

برای نصب سولجر قالب بندی از اتصالات قالب بندی استفاده می شود. از اتصالاتی مانند بولت عصائی ، واشر کاس ، مهره خروسکی و… استفاده می شود. سولجر ها بر روی قالب های مدولار و لوله های پشت بند با استفاده از بولت عصائی نصب می شوند. پس از اتمام عملیات بتن ریزی و آزاد شدن بولت ها نیازی به برداشتن آن ها جهت جابجایی قالب ها نیست. می توان مجموعه قالب ها و لوله های پشت بند ها را به صورت یکجا مثل قالب های تونلی با جرثقیل جابجا کرد.